Julkiset hankinnat sähköistyvät

Olemme asiakkaina tottuneet siihen, että sähköiset järjestelmät ovat osa normaalia liiketoimintaa. Hoidamme omaan talouteen liittyvät asiat sujuvasti verkkopankissa ja ostamme kätevästi tuotteita erilaisista verkkokaupoista, sekä Suomesta että ulkomailta. Yhteiskunnan digitalisoituminen on viety Suomessa pitkälle ja sen avulla on saavutettu säästöjä ja onnistuttu tehostamaan toimintaa monella eri tavalla.

Julkisten hankintojen osalta sähköistäminen ei vielä ole edennyt ihan näin pitkälle. Lähivuodet tulevat kuitenkin olemaan mielenkiintoisia. Julkisia hankintoja ohjaava uusi hankintadirektiivi hyväksyttiin Euroopan parlamentin äänestyksessä tammikuussa. Direktiivi edellyttää julkisten hankintojen kilpailuttamista sähköisesti siirtymäajan jälkeen. Sähköisten ratkaisujen laajempi hyödyntäminen yhteishankinnoissa on mielestäni erittäin tervetullutta.

Valmistelemme Hanselissa parhaillaan sähköisen kilpailuttamisjärjestelmän käyttöönottoa valtionhallinnolle. Uskomme, että hankintaprosessin sähköistämisellä on monia hyötyjä asiakkaille ja toimittajille. Sähköistäminen keventää hallinnollista rasitetta ja lisää hankintojen läpinäkyvyyttä. Avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisääminen voi myös vähentää valitusten ja riita-asioiden määrää.

Sähköistäminen on tärkeätä myös markkinoiden toimivuuden näkökohdasta. Euroopan komission laatimien selvitysten mukaan erityisesti pk-yritykset hyötyvät sähköisistä hankinnoista. Nopeampi tiedonsaanti, laajemmat tarjouskilpailumahdollisuudet ja menettelyiden yksinkertaistuminen lisäävät varmasti pk-yritysten halukkuutta osallistua julkisiin kilpailutuksiin, jotka voidaan nykymuodossaan helposti kokea raskaiksi prosesseiksi.

Yhteiskunnan digitalisoitumisen ohella toinen merkittävä trendi on yhteiskuntavastuun kasvava merkitys. Vastuullisuutta korostetaan myös hankinnoissa ja olemmekin huomioineet vastuullisuusnäkökohtia toiminnassamme jo pitkään. Kerromme tästä lisää vastuullisuusraportissa, joka on varmennettu uuden GRI4 -ohjeiston edellyttämällä tavalla.

Toimintamallimme ja työkalumme muuttuvat, mutta Hanselin toiminnan tavoite pysyy kuitenkin samana. Keskitetyillä hankinnoilla lisäämme tuottavuutta valtion hankintatoimeen ja säästämme yhteiskunnan varoja. Sähköiset järjestelmät tarjoavat meille jatkoa ajatellen uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

Anssi Pihkala